Slik kan du opprette din egen nettbutikk – enkelt og greit!

Dette innlegget er skrevet i samarbeid med mine to medstudenter, Ingrid og Eirill. Dette semesteret har vi jobbet sammen om å opprette vår egen nettbutikk, som en del av eksamen i E-varehandel. I forbindelse med dette, har vi laget en oversikt som viser hvor enkelt det faktisk kan være å sette opp en nettbutikk. Dette er del 2 av oversikten som omhandler design, markedsføring og lansering. Del 1 om startprosess, mål, plattform og betaling kan du lese på bloggen til Ingrid.

Design av nettbutikken

Så sto design av nettbutikken for tur. Kanskje også den morsomste delen av hele prosessen! Med Shopify var det ganske enkelt å sette i gang med å designe nettbutikken. Det eneste man trenger å gjøre er å velge et tema og sette i gang med å utforme nettbutikken sånn som man vil ha den. Her er det mange forskjellige temaer, farger, layouts og funksjoner man kan velge mellom – så her gjelder det å prøve seg frem og finne det som passer deg og din visjon best. 

Dersom man ønsker å lage en logo, er det også fullt mulig. Men, ikke på Shopify. Her står det mellom å få noen til å lage for deg, eller lage en selv. Vi valgte sistnevnte for erfaringens skyld, og måtte dermed finne et annet program eller nettside som kunne tilby dette. Vi fant canva.com som var en enkel, gratis og brukervennlig side, og lagde en logo der som vi ble storfornøyd med. Virkelig en side å anbefale for nybegynnere!

Markedsføring av nettbutikken

En stor del av å sette opp nettbutikk er å planlegge og gjennomføre markedsføring.

For å skaffe besøkende og oppnå transaksjoner må man gjøre seg synlig. Her er sosiale medier og e-postmarkedsføring viktige verktøy man kan benytte seg av. Vi valgte plattformene Facebook og Instagram, der kan man treffe mange potensielle kunder på én gang. Og det trenger nødvendigvis ikke å koste noe heller, med mindre man betale for annonser. Å sette opp sosiale medier konto er viktig å gjøre i forkant av lansering. På denne måten kan man skaffe en følgergruppe tidlig, og det vil belønne seg når nettbutikken er klar for besøkende. 

Når det kommer til e-postmarkedsføring valgte vi MailChimp. Den er enkel å integrere med Shopify, og gir deg flere alternativer for layout til e-post sanking. Med den kan man sette opp pop-up der besøkende på nettsiden kan melde seg opp til nyhetsbrev, og gjerne med en eksklusiv rabattkode. Da kan abonnentene videre få velkomstbrev, beskjed om lansering og informasjon om nyheter. 

Lansering og veien videre

Siste steg i prosessen med å sette opp en nettbutikk er lansering. Vi ble tipset om at det kan være lurt å lansere før man er helt fornøyd med nettbutikken, slik at man kan få innspill fra andre om ting som kan bli gjort annerledes, noe som legges til eller fjernes. Vi fikk blant annet innspill fra bekjente om at vi kunne endret noen av produktbildene og omplassere en tekst vi hadde på forsiden. Å få tilbakemeldinger fra andre er gull verdt, da det tross alt er de vi jobber for at skal være fornøyde. Veien videre fra lansering innebærer blant annet oppfølging, annonsering og eventuelle endringer/forbedringer som skal foretas underveis.

/Ajsa, Ingrid og Eirill

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *